perjantai 15. maaliskuuta 2013


Uuden tekniikan huumaa


Riihimäen lukion älytaulut ovat saaneet uutta käyttöä. Riihimäen lukiossa on ollut käytössä sovellus, jonka avulla opiskelija voi laittaa omalla älypuhelimella viestin ja saada viestin reaaliaikaisesti näkyviin luokan edessä olevalle älytaululle. Eli sovellus on vastaava kuin internetissä oleva chatti.

Olen kokeillut tätä sovellusta kolmen eri ryhmän kanssa. Opiskelijoiden vastaanotto on ollut pääpiirteissään innostunutta, mutta ahkera käyttö on myös aiheuttanut joitakin soraääniä. Palaute on kuitenkin ollut pääosin hyvää ja opiskelijat ovat olleet varsin innoissaan.

Alla on kuva luokan edessä olevasta älytaulusta, jonne opiskelijoiden lähettämät viestit ilmestyvät. Opettaja voi hallita keskustelua ja muokata viestejä opettajan pöydällä olevalla tietokoneella.

Mitä etuja sitten tällaisesta sovelluksesta voi olla, ja miten sitä voisi hyödyntää opetuksessa? Mielestäni se toimii hyvänä herättelijänä ja johdattelijana tunnilla käsiteltävään aiheeseen. Esimerkiksi kun uskonnon ensimmäisellä kurssilla oli aiheena uskonnon materiaalinen ulottuvuus, keräsin opiskelijoilta tietoa siitä, mitä pyhiä paikkoja he tietävät. Opiskelijat menivät ryhmiin, pohtivat asiaa ja yksi ryhmäläinen lähetti viestin älypuhelimmellaan yhteiseen keskusteluun. Tämän jälkeen kokosin ja vähän myös sensuroin vastauksia, jonka jälkeen puimme niitä sitten yhdessä. Vastausten taso vaihteli, ja älytaululle ilmestyi esimerkiksi Allahabad ja jääkaappi.

Tämä niin sanottu tekstiviesti-chat mahdollistaa myös sellaisten opiskelijoiden osallistumisen yhteiseen keskusteluun, jotka voisivat jättää asiat muuten sanomatta. Kynnys kertoa oma mielipide voi olla pienempi, kun sen voi kertoa nimettömänä viestin avulla kuin että sanoisi sen ääneen kaikkien kuullen. Keskustelua voi muuten käydä joko nimimerkillä tai sitten ihan nimettömänä. Katson, että katsomusaineissa tällainen keskustelu on hyvä lisä opetukseen.

Yksi etu on myös, että kun keskustelua käy sähköisesti, oppilaiden tekemät oivallukset jäävät kaikkien näkyville älytaululle. Kun oivallukset ovat kaikkien nähtävillä, niiden pohjalta voi keskustella yhdessä ääneen. Älypuhelinkeskustelu voi siis tarjota hyvän lisän ja virikkeen normaaliin opetuskeskusteluun.

Kriittiset äänet ovat pohtineet, että kuinka tämä uusi sovellus poikkeaa tavallisesta keskustelusta tai tappaako tämä sovellus tavallisen, oikean keskustelun. Ja mitä tehdä niiden oppilaiden kanssa, jotka eivät omista sellaista matkapuhelinta, jossa on internet? Viimeiseen kysymykseen voisi vastata, että opiskelijat voi laittaa toimimaan ryhmissä siten, että ainakin yhdellä ryhmäläisella on internetillä varustettu puhelin. Jotkut opiskelijat ovat myös sanoneet, että älypuhelinkeskustelu tyhjentää kännykän akun varsin nopeasti. Opettajan näkökulmasta se ei välttämättä ole huono asia.


Näen itse, että tekstiviesti-chat on oiva lisä opetukseen. Ehkä sovelluksen hyödyllisyys vaihtelee aineittain, mutta ainakin omissa opetettavissa aineissa (historia, yhteiskuntaoppi, uskonto) oikein annosteltuna ja oikein käytettynä älypuhelinkeskustelulla on paikkansa. Ainakin yläpuolella oleva UE1-ryhmä innostui tästä sovelluksesta. Uusi tekniikka ei ole kuitenkaan kokonaan korvannut vanhoja opetusvälineitä - tänään tekstiviesti-chatin jälkeen kirjoitin tuntimuistiinpanot vanhalle kunnon liitutaululle...

Antti Räsänen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti